Minder stress (Alkmaar)

U bevindt zich hier: Homepage > De Herstelwerkplaatsen > Minder stress (Alkmaar)  

Minder stress (Alkmaar)

Druk, druk, druk hebben we het allemaal wel eens, maar het mag natuurlijk niet zo zijn dat dit je leven gaat beheersen en je er echt stress van krijgt.

In heldere, toegankelijke taal biedt deze training met het werkboek Druk druk druk, je een praktische vijfsporenaanpak om spanningsverschijnselen te voorkomen of te verminderen. Je leert de irrationele, stress verhogende gedachten die je hebt om te buigen naar reële gedachten die minder heftige emoties losmaken. Hierdoor voorkom je stress en geniet je meer van je leven!

Sla een willekeurig blad open en je vindt regelmatig een artikel over stress, burn-out, bore-out, verzuim door stress, vitaliteit en werkdruk. Het zijn hot issues. Toch hoort stress bij ons leven en is stress niet per definitie ongezond. We kunnen heel wat spanning aan, op de voorwaarde dat daar voldoende ontspanning tegenover staat en de boel in balans blijft. In deze training gaan we in op het verschil tussen gezonde en ongezonde stress en op de oorzaken waardoor je je futloos, gespannen en minder vitaal voelt.

Stress heeft alles te maken met spanningen. Zolang spanning en ontspanning in balans zijn en elkaar regelmatig afwisselen is er niets aan de hand. Stress kent zeker ook positieve kanten, ook al denken veel mensen bij het woord alleen aan negatieve kanten zoals onder druk staan, onplezierige gevoelens hebben en lichamelijke klachten als hoofdpijn, slapeloosheid en vermoeidheid. Sterker nog: in sommige situaties heb je spanning nodig om (in opperste concentratie) tot actie te kunnen komen, soms zelfs om onheil te voorkomen of om te overleven.

Doelstelling van de training

De training helpt je om meer grip op je eigen vitaliteit te krijgen, zodat je ernstiger gevolgen als een burn-out of bore-out voorkomt. Je krijgt een praktische en vooral brede aanpak om spannings- verschijnselen te herkennen én tegen te gaan. Aandacht voor goed time-management zorgt dat je de baas blijft over je eigen tijd, op het werk en privé. Assertief gedrag, goed omgaan met kritiek helpen en geven je meer controle en invloed op je eigen leven en welbevinden. Je zult zien dat je zelf heel wat kunt doen om het leven leuk te houden.

Deze training is opgezet om de volgende doelen te bereiken:

  • Je leert je bewust worden van persoonlijke stress signalen en spanningsverhogende situaties
  • Je gaat eigen energiebronnen hervinden
  • Je onderzoekt niet helpende gedachten buigt ze om naar meer rationele gedachten
    wat leidt tot minder heftige emoties
  • Je ontdekt de kracht van positieve verbeelding
  • Je gaat oefenen met ontspannen en aandacht te hebben voor het NU
  • Aandacht voor technieken uit timemanagement, leren nee zeggen en assertief reageren

De groep

De werkwijze is een afwisseling van onderlinge gesprekken, blokjes theorie en korte oefeningen. De begeleiding bestaat uit een GGZ hulpverlener en een ervaringsdeskundige van de Herstelwerkplaats. De begeleiders streven naar een werksfeer die veilig, vertrouwd en respectvol is. De training bestaat uit vijf bijeenkomsten van twee uur. De eerste bijeenkomst is om verwachtingen uit te wisselen, informatie te delen, het werkboek te bekijken, elkaar te leren kennen en definitief te besluiten tot deelname.
De training is een klachtgerichte mini-interventie ontwikkeld door het Trimbos Instituut.
Onderzoek heeft de effectiviteit van de interventie aangetoond: het is ‘evidence based’.

Kosten

20.95 euro voor het werkboek Druk Druk Druk van Carry Petri