Het verhaal van Mieke (behandelaar kliniek autisme)

De coronacrisis heeft de dagstructuur van cliënten met autisme behoorlijk op zijn kop gezet. Vaste activiteiten in het programma konden plotseling niet doorgaan en dat was een enorme verandering.

Na een periode van wennen aan de maatregelen is het team van kliniek autisme op zoek gegaan naar oplossingen. Wat kan er nog wél, als je je aan social distancing en hygiënemaatregelen houdt?

Werk

Mieke: “Onze cliënten zijn dagelijks aan het werk. Bijvoorbeeld bij Keuken met Karakter, bij IConnect, in de kas of bij creatieve therapie. Toen dit kwam te vervallen zagen we meteen het effect. Een van onze cliënten die op de zorgboerderij werkte, miste de dieren ontzettend. Gelukkig hebben we voor haar kunnen regelen dat ze de paarden van een collega mag verzorgen”.

Structuur

Het is niet alleen het werk zelf, maar ook de voorspelbaarheid en structuur die voor deze cliënten zo belangrijk is. “Wij trainen jong volwassenen met autisme in zelfredzaamheid”, legt Mieke uit. “Vaak was de stap naar een zelfstandig leven vanuit het ouderlijk huis voor deze groep te groot. Dat leidde tot depressiviteit of angsten. Onder onze begeleiding ontstaat er weer grip op het dagelijks leven”.

De draad oppakken

De cliënten op locatie Heiloo wonen met elkaar in een groep. Iedereen heeft een eigen slaapkamer; de woonkamer, keuken en het sanitair worden gedeeld. In deze setting pakken autistische cliënten de draad van hun leven weer op. In het dagprogramma staat beschreven op welke vaste momenten van de dag er boodschappen worden gedaan, de kamer opgeruimd, er contact is met de behandelaar en er gewerkt wordt.

Plichtsgetrouw

“We moesten voor ongeveer 22 cliënten op zoek naar andere activiteiten, vervolgt Mieke. “Hoe gingen we hen helpen? Met 3 personen wandelen behoort tot de mogelijkheden, net als tafeltennissen of jeu de boules. Het voordeel is dat de meeste mensen met autisme de maatregelen heel goed begrijpen. Ze zijn plichtsgetrouw en leven de regels goed na. Ze vinden elkaar in ‘lotgenotencontact’. Ze zitten in hetzelfde schuitje en dat helpt hen erdoorheen.”

Na corona

De nieuwe situatie heeft ook even tijd nodig. Mensen moeten wennen. Mieke: “een client die 2 weken geleden nog niet wilde beeldbellen, heeft nu toch behoefte me te zien. Dat gaan we nu dus uitproberen.” En straks, als alles weer voorbij is? “Dan gaan we weer terugschakelen”, lacht Mieke. “Ook dat zal het nodige teweegbrengen. Wel weten we 1 ding zeker: duidelijkheid voor alles”.

Vragen over werken bij GGZ NHN?

Vraag het onze recruiters

Heb je een vraag over een van onze vacatures of staat er momenteel geen interessante vacature voor jou tussen, maar heb je wel interesse om bij GGZ NHN te werken? Bel, mail of whatsapp met een van onze recruiters:

Charis Nieuwenhuis 
tel: 06 33 05 23 25 of mail
Sebastiaan van Bruggen
tel: 06 30 66 23 42 of mail

Of vul onderstaand contactformulier in. 

P&O Servicedesk

Heb je een vraag over je sollicitatie of over de sollicitatieprocedure, neem contact op met onze P&O Servicedesk op:

Telefoonnummer
072 531 27 77

Leuke vacature gezien en heb je er inhoudelijk vragen over? Je kunt de contactpersoon die genoemd staat in de vacature altijd bellen!