Patiëntenvertrouwenspersoon

De PatiëntVertrouwensPersoon (PVP) treedt op als onafhankelijk ondersteuner. Alles wat u met deze persoon bespreekt blijft vertrouwelijk.

Wat doet de patiëntvertrouwenspersoon?

De patientenvertrouwenspersoon (pvp) helpt bij vragen en klachten over je rechten in de geestelijke gezondheidszorg. Heb je vragen of klachten waar je met de behandelaar niet uitkomt, dan kun je terecht bij de patiëntenvertrouwenspersoon. De pvp ondersteunt je met het vinden van een oplossing hiervoor en komt op voor de belangen van de cliënt, zoals de cliënt die zelf ziet.

Ondersteuning in gesprek

De pvp weet welke rechten en plichten je als cliënt in de geestelijke gezondheidszorg hebt. Als de cliënt een klacht heeft over een medewerker, kan de pvp helpen in een gesprek met deze medewerker. De pvp staat altijd aan de kant van de cliënt. Ook ondersteunt de pvp de cliënt als deze een klacht wil voorleggen aan de klachtencommissie.

De pvp heeft een geheimhoudingsplicht en kan slechts met toestemming van de cliënt informatie verstrekken aan een derde. Bovendien is de pvp onafhankelijk. De pvp is niet in dienst van de instelling waar je behandeld wordt, maar bij de landelijke Stichting PVP.

Vertrouwenspersoon voor cliënten die opgenomen zijn

Ondersteuning door de lokale pvp kan worden ingeroepen door klinische cliënten. Wil je contact zoeken met de pvp? Je kunt de pvp bellen voor een afspraak of een e-mail sturen. Je kunt de pvp ook op de afdeling ontmoeten, want de pvp komt regelmatig langs. Je mag altijd contact met de pvp opnemen, ook onder therapietijd.

Bent u opgenomen in de opnamekliniek in Hoorn, Heiloo, Alkmaar of Schagen?

Hilke Molenaar en Roos Ligthart zijn de patiëntvertrouwenspersonen voor deze klinische locaties. Hilke Molenaar is bereikbaar via 06 55 91 02 69 of via h.molenaar@pvp.nl. Roos Ligthart is bereikbaar via 06 49 66 74 01 of via r.ligthart@pvp.nl

Bent u opgenomen op een ouderenafdeling in Castricum?

Yaseer Choudhry is de patïentenvertrouwenspersoon voor deze locatie. U kunt hem bereiken via 06 82 58 50 83 of via y.choudhry@pvp.nl

Vertrouwenspersoon voor ambulante cliënten

De pvp is er ook voor ambulante cliënten die te maken hebben met verplichte zorg in de GGZ. Je kunt dan bij de pvp terecht met klachten over de zorgverlening of vragen stellen die te maken hebben met jouw rechten als cliënt in de verplichte geestelijke gezondheidszorg. De patiëntenvertrouwenspersoon kan je adviseren of bijstaan.

Is de pvp afwezig of niet bereikbaar?

Dan kun je bellen naar de helpdesk van de Stichting PVP, waar je kunt rekenen op ondersteuning door een team van helpdesk-medewerkers (pvp’en). Zij bieden cliënten ondersteuning op afstand en kunnen een lokale pvp voor je inschakelen.

De helpdesk is te bereiken op werkdagen tussen 10:00 en 16:00 uur en op zaterdag tussen 13:00 en 16:00. Op feestdagen is de helpdesk gesloten. Het telefoonnummer van de helpdesk is 0900- 444 88 88, lokaal tarief.
Van maandag t/m donderdag kun je ook tussen 19.00 en 21.00 uur chatten met de helpdesk via www.pvp.nl

Landelijke Stichting PVP

De patiëntvertrouwenspersonen zijn niet in dienst bij GGZ NHN, maar werken bij de landelijke Stichting PVP. Kijk voor meer informatie op de website van Stichting PVP, vertrouwenspersonen in de zorg. 

Patiëntvertrouwenspersoon opgenomen cliënten

Bent u opgenomen in de opnamekliniek in AlkmaarHoornHeiloo of Schagen? De patiëntvertrouwenspersoon voor deze klinische locaties
zijn:

Hilke Molenaar
06 55 91 02 69 
h.molenaar@pvp.nl

Roos Ligthart
06 49 66 74 01 
r.ligthart@pvp.nl

Bent u opgenomen op een ouderenafdeling in Castricum? De patiëntvertrouwenspersoon voor deze klinische locatie
is:

Yaseer Choudry
06 82 58 50 83 
y.choudhry@pvp.nl

Patientvertrouwenspersoon ambulante cliënten met verplichte zorg

De pvp is er ook voor ambulante cliënten die te maken hebben met verplichte zorg in de GGZ. U kunt terecht bij:

Hilke Molenaar
06 55 91 02 69 
h.molenaar@pvp.nl

Roos Ligthart
06 49 66 74 01 
r.ligthart@pvp.nl

Wij helpen u graag verder

Stel uw vraag aan GGZ NHN per mail

U kunt uw vraag makkelijk per mail aan ons stellen. Vul het formulier in en uw vraag wordt zo snel als mogelijk beantwoord. 

Bent u in behandeling bij GGZ NHN, neemt u dan contact op met uw behandelteam.

Liever bellen?

Bent u in behandeling bij een ggz-team? Neem dan contact op via het secretariaat van het team.

Het algemene klantcontactcentrum van GGZ Noord-Holland-Noord is bereikbaar van ma t/m vrij van 08.30 tot 17.00 uur op telefoonnummer

088 65 65 010 

Wilt u dat wij u terugbellen? Gebruik hiervoor onderstaand formulier!

Aanmelden bij GGZ NHN

Alleen verwijzers (huisartsen, medisch specialisten en BIG-geregistreerde psychologen) kunnen kinderen en jeugd, volwassenen en ouderen, aanmelden bij GGZ NHN via:

  • het Huisartsen Informatie Systeem (HIS)
  • Zorgdomein
  • de online aanmeldformulieren GGZ NHN op deze website.
  • telefonisch via aanmeldpunten GGZ NHN