Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Contrast
Onderstrepen

Het verhaal van Lisette (psychiater)

Psychiater Lisette van der Vorst eindigt haar werkdag altijd met een volle agenda. Maar ’s ochtends heeft ze nog geen idee wat daarin komt te staan. Als regiebehandelaar van het Intensive Home Treatment-team in Schagen is ze altijd in de buurt voor mensen in een acute crisis. Waar ze eerst óók werkte in de High & Intensive Care-kliniek, voorkomt ze nu fulltime dat cliënten daar opgenomen moeten worden.

Een baan voor wie van adrenaline houdt en graag zichtbaar impact maakt. “Mijn werk is heel acuut, maar je ziet ook snel respons. Dat vind ik heel belonend als psychiater. Na een paar weken is iemand voldoende gestabiliseerd om na te denken over vervolgbehandelingen”, vertelt Lisette.

Als een echte planner werkt ze het liefst ad hoc: “Ik houd zo van controle dat ik me van tevoren druk maak over een volle poliklinische agenda. Het komt mooi uit dat je hier niet weet wat je te wachten staat, want dan heb je ook geen anticipatiestress. ’s Ochtends maken we zelf een planning voor de dag. Maar die kunnen we elk moment omgooien als we opgeroepen worden om mensen in een acute crisis zo snel mogelijk te helpen.”

Orde scheppen in de chaos

“Vaak komen mensen in een crisis omdat ze de situatie niet meer overzien. Op het moment dat je orde kunt scheppen in de chaos en iemand hoop kunt geven, is het grootste deel van de crisis eraf. We onderzoeken samen waarom op dit moment, met deze geschiedenis en stressoren, dit gebeurt. En hoe iemand zich weer veilig kan voelen. We betrekken de naasten of familie en maken samen een plan. Dat geeft vaak al rust.

In de weken daarna zijn we dichtbij om de client te ondersteunen. We voeren veel steunende en structurerende gesprekken, bijvoorbeeld over hoe je je dag doorkomt of wat je kunt doen als iemand de druk bij je verhoogt. En soms is medicatie nodig om rustig te worden."

Rol als regiebehandelaar

"Zelf vind ik mijn eigen rol als regiebehandelaar best klein. We hebben een goed multidisciplinair team dat heel zelfstandig werkt. Crisisbeoordelingen doen we met twee disciplines: een sociaal psychiatrisch verpleegkundige met een verpleegkundig specialist óf met een psychiater."

Ik ben altijd beschikbaar als achterwacht en ga soms mee als we denken dat een opname in een kliniek nodig is, als het ingewikkeld wordt of als er veel somatiek is. Daarnaast ben ik bij intakes en ingewikkelde diagnostiek. En ik doe farmacotherapie bij mensen thuis.

Als de crisis gestabiliseerd is, neemt Lisette afscheid. Ze weet dus niet hoe cliënten daarna verder herstellen. “Maar daar staat tegenover dat mijn werk zo afwisselend is! Ik houd van de hectiek en chaos. Ik word heel blij van de kleine successen, bijvoorbeeld als een cliënt die veel weerstand biedt tóch uiteindelijk zelf voor medicatie kiest en daar veel baat bij heeft.”

Altijd in de buurt betekent...

“Samen met onze Spoed Eisende Psychiatrische Hulpverlening (SEPH) zijn we 24/7 altijd in de buurt voor mensen in de regio. En dat zijn we ook zowel met als voor alle ketenpartners. We hebben veel contact met huisartsen. We werken veel samen met de politie. Soms worden we bijvoorbeeld gebeld om een crisisbeoordeling te doen op het bureau. En als we die bij iemand thuis doen, zijn zij er voor onze veiligheid. Ook schakelen we met de ziekenhuispsychiatrie als iemand naar het ziekenhuis gaat, of daar juist ontslagen wordt en snel hulp van ons nodig heeft. We doen het echt samen, dat vind ik heel mooi aan de crisiszorg.

Als er iets is met onze cliënten, pakken we dat direct op. Dan steken we met het team de koppen bij elkaar: wie gaat ernaartoe? Ook ik heb de ruimte om op te schalen voor cliënten. Als het nodig is, neem ik vaker contact op om te bespreken hoe het gaat en eventueel de medicatie aan te passen. Of dan kom ik wekelijks op bezoek. Dan voel ik me heel dichtbij.

Bij GGZ NHN zijn we ook altijd in de buurt voor elkaar. Mijn deur staat altijd open voor het team. Ook voor andere regiebehandelaren ben ik bereikbaar voor overleg. Ik heb het idee dat alle collega's hier het beste met elkaar voor hebben. Iedereen is benaderbaar, ook directeuren luisteren goed naar je. Ik vind GGZ NHN een platte, warme organisatie waar we goed in gesprek kunnen.”

Vragen over werken bij GGZ NHN?

Vraag het onze recruiter

Heb je een vraag over een van onze vacatures of staat er momenteel geen interessante vacature voor jou tussen, maar heb je wel interesse om bij GGZ NHN te werken? Bel, mail of whatsapp met onze recruiter:

  Tim Prinsenberg 
tel: 06 10 24 56 31 of mail

Of vul onderstaand contactformulier in. 

HR Servicedesk

Heb je een vraag over je sollicitatie of over de sollicitatieprocedure, neem contact op met onze HR Servicedesk op:

Telefoonnummer
072 531 27 77

Leuke vacature gezien en heb je er inhoudelijk vragen over? Je kunt de contactpersoon die genoemd staat in de vacature altijd bellen!