Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Contrast
Onderstrepen

Het verhaal van Tessa (senior zorgverkoper)

Van scheikunde-promovendus tot senior zorgverkoper. In 2009 begon Tessa Dijkstra als controller bij GGZ NHN, en sindsdien is geen jaar voor haar hetzelfde geweest. Ze wil namelijk altijd meer weten, en komt zo steeds weer voor nieuwe uitdagingen te staan. Bij GGZ NHN krijgt ze de ruimte om deze aan te gaan.

Het verhaal achter de cijfers

Na haar promotietraject sloeg bij Tessa de twijfel toe: wil ik wel een carrière als scheikundige? Ze besloot meer over een andere interesse, financiën, te leren. Toen ze een financiële functie bij een computer startup verkende, wist ze nog niet of ze bij deze keuze wilde blijven. Maar wel dat haar volgende baan dan bij een maatschappelijk relevante organisatie zou zijn. Daar ging ze voor, bij GGZ NHN. In de rol van controller hield ze toezicht op de financiën van verschillende organisatieonderdelen. Een nieuwe wereld die ze snel leerde kennen. Tessa: “Ik had geen ervaring in de zorg, maar wel een scherp analytisch inzicht. Ik kreeg de kans om mij te bewijzen. En ik was direct organisatiebreed geïnteresseerd. Ik wilde altijd het verhaal achter de cijfers weten. Als er bijvoorbeeld even minder bedden bezet zijn in een van de klinieken, waar komt dat dan door?’’

Van controller naar zorgverkoper en programmamanager

Die nieuwsgierigheid bracht de ontwikkeling van Tessa in een stroomversnelling. “Als ik iets tegenkwam wat beter kon, dan kreeg ik alle ruimte om me daarin te verdiepen. En dan later door te groeien naar een andere functie. Vanaf 2015 combineerde ik mijn rol als controller met die van medezorgverkoper. Toen bereidde ik naast de jaarrapportages ook de contractonderhandelingen met zorgverzekeraars voor. Ik onderzocht bijvoorbeeld of de verwachte cliëntenaantallen nog bij het huidige contract passen. Gaandeweg werd de samenwerking met mijn collega steeds gelijkwaardiger, en ging ik ook met verzekeraars in gesprek.

Waar we eerst onderhandelden over jaarlijkse budgetten en zorginnovaties, gingen we in 2018 voor de eerste meerjarenafspraak met onze grootste verzekeraar: VGZ. “Dat was een leuk en heel intensief traject met veel rekenwerk en onderhandelingen om voor beide partijen tot de beste afspraak te komen. Met een 5-jarige afspraak (van 2019 tot 2023) kregen we de tijd om een grotere stap te zetten voor toegankelijke en betaalbare zorg. We startten hiervoor een programma met meerdere kwalitatieve projecten, onder andere gericht op technologische innovaties en werkplezier.”

Tessa werd, naast zorgverkoper, programmamanager om het programma structuur te geven en de betrokken projectleiders te begeleiden. “We bekeken de programmaonderdelen vanuit verschillende perspectieven. De verzekeraar wil dat de zorg betaalbaar blijft, maar waarom willen wij dat eigenlijk? Wordt de cliënt er beter van? Is de behandelaar ermee geholpen? Elke afspraak moet een win-win worden.’’

Twee carrièrepaden brengen inhoud en cijfers samen

De afgelopen jaren heeft Tessa grote stappen gezet. In 2024 kwam senior voor haar functie ‘zorgverkoper’ te staan, wat betekent dat ze verantwoordelijk is voor de contracten met verzekeraars. En in datzelfde jaar kreeg het programma dat ze coördineerde een vervolg met de naam ‘Focus op Herstel’. Een succes: Focus op Herstel is in mei 2025 goedgekeurd als transformatieplan. Dat betekent dat het financieel ondersteund wordt in het kader van het Integraal Zorgakkoord.

De inhoudelijke en financiële kennis van Tessa komen nu mooi samen. ‘’Ik kan verzekeraars alles vertellen over de innovaties uit het programma, zoals fasegericht behandelen en ons SGGZ onlineteam. Inmiddels hebben we met meerdere verzekeraars meerjarenafspraken. Hierin komt steeds sterker naar voren dat we ons samen willen inzetten voor toegankelijke en betaalbare zorg.’’

Gesteund in kennis en kunde

“Ik had nooit verwacht dat de zorg zo complex en veranderlijk was. Dat maakt mijn werk al 15 jaar uitdagend. Als ik kansen zie om door te groeien, mag ik deze benutten. Ik voel me gesteund in mijn kennis en kunde. En dat helpt om mezelf te blijven ontwikkelen.’’

Vragen over werken bij GGZ NHN?

Vraag het onze recruiter

Heb je een vraag over een van onze vacatures of staat er momenteel geen interessante vacature voor jou tussen, maar heb je wel interesse om bij GGZ NHN te werken? Bel, mail of whatsapp met onze recruiter:

  Tim Prinsenberg 
tel: 06 10 24 56 31 of mail

Of vul onderstaand contactformulier in. 

HR Servicedesk

Heb je een vraag over je sollicitatie of over de sollicitatieprocedure, neem contact op met onze HR Servicedesk op:

Telefoonnummer
072 531 27 77

Leuke vacature gezien en heb je er inhoudelijk vragen over? Je kunt de contactpersoon die genoemd staat in de vacature altijd bellen!