Contrast
Onderstrepen

Het verhaal van Ivar (sociotherapeut en vertrouwenspersoon)

Behalve een cliëntvertrouwenspersoon voor cliënten en een familievertrouwenspersoon voor naasten heeft GGZ NHN ook drie vertrouwenspersonen voor medewerkers die meldingen of klachten hebben over ongewenst gedrag. Ivar is een van hen.

Ivar is al meer dan acht jaar sociotherapeut bij de divisie Jeugd & gezin. Na afronding van de vierdaagse opleiding tot vertrouwenspersoon is hij sinds juli 2022 ook daarvoor geaccrediteerd. “Ik wil graag dat mensen zich veilig voelen op werk, prettig op hun plek zitten en op een goede manier met elkaar omgaan. Er kan zo veel misgaan bij collega’s onderling, vooral in de communicatie. Daarom is de functie als vertrouwenspersoon voor mij een hele mooie aanvulling op mijn reguliere werk”, vertelt Ivar enthousiast.

Vertrouwenspersoon bij GGZ NHN? Leg uit!

“Medewerkers kunnen bij mij of een van mijn collega-vertrouwenspersonen terecht als zij ongewenst gedrag van collega’s meemaken. Voorbeelden daarvan zijn pesten, seksuele of andere intimidatie, discriminatie en geweld. Voor integriteitskwesties, zoals diefstal, fraude en machtsmisbruik hebben we een externe vertrouwenspersoon. In deze gevallen luisteren wij natuurlijk wel naar het verhaal en kijken we waar de collega het beste terechtkan.”

Opvangen, luisteren, meedenken, presenteren en informeren zijn belangrijke taken van een vertrouwenspersoon. “Ik ben in eerste instantie een luisterend oor voor de melder. Vervolgens leg ik de mogelijkheden voor en informeer ik over een eventueel vervolg. De melder bepaalt zelf wat er verder gaat gebeuren. We duwen niemand in een bepaalde richting. Na het gesprek nemen we (in principe) ook niet zelf contact op met de melder; we wachten het altijd af. Soms horen we niets meer en hopen we dat het is opgelost.”

Lage drempel

“We zijn met zijn drieën, maar we weten niet waar elkaars meldingen over gaan. Ik bespreek de casus alleen met toestemming van de melder met een van mijn collega’s. Of de melder en ik kijken of we er een leidinggevende of andere collega erbij betrekken. De melder bepaalt. Ik hoop dat collega’s ons zien als laagdrempelig en niet als ‘laatste redmiddel’. Even je verhaal delen is in sommige situaties al voldoende.”

Vertrouwenspersonen worden bij GGZ NHN belangrijk gevonden en écht serieus genomen, merkt Ivar. Naast dat GGZ NHN de opleiding faciliteert, bespreken hij en zijn collega’s ook elk jaar met de raad van bestuur en met de directeuren van de verschillende divisies wat er speelt. “We zien dat er met onze zorgen en adviezen ook actief iets wordt gedaan. Dit maakt mij trots, en is ook een reden waarom ik met veel plezier bij GGZ NHN werk.”

Vragen over werken bij GGZ NHN?

Vraag het onze recruiters

Heb je een vraag over een van onze vacatures of staat er momenteel geen interessante vacature voor jou tussen, maar heb je wel interesse om bij GGZ NHN te werken? Bel, mail of whatsapp met een van onze recruiters:

Charis Nieuwenhuis recruiter Charis Nieuwenhuis 
tel: 06 33 05 23 25 of mail
Sebastiaan van Bruggen recruiter Sebastiaan van Bruggen
tel: 06 30 66 23 42 of mail

Of vul onderstaand contactformulier in. 

P&O Servicedesk

Heb je een vraag over je sollicitatie of over de sollicitatieprocedure, neem contact op met onze P&O Servicedesk op:

Telefoonnummer
072 531 27 77

Leuke vacature gezien en heb je er inhoudelijk vragen over? Je kunt de contactpersoon die genoemd staat in de vacature altijd bellen!