Het verhaal van Sarah (ggz-agoog Online polikliniek Kind & Jeugd)

“Vaak vinden mijn cliënten het fijn om nog even voor school af te spreken”. Aan het woord is Sarah, ggz-agoog bij de online polikliniek Kind & Jeugd van GGZ Noord-Holland-Noord.

“Vaak vinden mijn cliënten het fijn om nog even voor school af te spreken. Door het tijdsverschil kan ik extra flexibel werken. Ik zit meestal al om 8 uur Nederlandse tijd met een cliënt in gesprek, terwijl de poli op locatie dan bijvoorbeeld nog niet open is.” Aan het woord is Sarah, zij is werkzaam voor de online poli van de divisie Kind & Jeugd Triversum en woont in Israël.

Starten met online behandelen
In januari 2021 is de divisie kind en jeugd Triversum gestart met een volledige online poli. “Hier was GGZ NHN al mee bezig voordat we allemaal thuis moesten werken door corona. Die thuiswerkperiode heeft ervoor gezorgd dat het online werken in een versnelling terecht kwam. We zijn inmiddels uitgegroeid tot 12 teamleden, we hebben een collega in Suriname, op Curaçao en in Spanje.”


Bij de cliënt thuis
“Ik kom echt bij de mensen thuis. Wel via een beeldscherm maar het voelt toch heel dichtbij. Kinderen kunnen via het beeld hun kamer laten zien of ik zie een broertje, zusje of een huisdier voorbijkomen, dat maakt het gemakkelijker om in gesprek te gaan. Ook vinden sommige kinderen het eng om naar de poli toe te komen en bij ons kunnen ze dan in hun veilige omgeving thuis de behandeling volgen. Als het dan even niet lukt kan een ouder bijvoorbeeld ernaast komen zitten en doen we het samen. Mocht het nodig zijn dan hebben we ook altijd korte lijntjes met collega’s van de poli’s op locatie, het Intensive Home Treatment team (IHT) of de kliniek.

Jongeren zijn al heel digitaal
“Wij bieden eigenlijk precies hetzelfde als een poli op locatie, alleen doen wij het weer net even anders. Online werken vraagt om aanpassing. Je wordt daarin heel creatief! Ik kreeg laatst een tip om met vingerpoppetjes te werken. Op die manier kan je dan ook een gesprek voeren. Als ze bij mij iets goed hebben gedaan mogen ze als beloning aan mij een video laten zien. Dat werkt meestal goed. Jongeren zijn vaak al heel digitaal dus is het makkelijk om op die manier de verbinding aan te gaan. De behandeling heeft een grotere kans van slagen als er een goede behandelrelatie is. Mijn dag is dan ook geslaagd als ik die verbinding weet te vinden.”

Screening
“Samen met een collega kijk ik wie er geschikt is voor een behandeling bij ons. Voor sommige cliënten en hun ouders kan het spannend zijn om te kiezen voor volledige online behandeling. Als er twijfel is dan plannen we eerst een proefsessie. Ondertussen krijgen we veel reacties van cliënten en ouders die zeggen dat online behandelen juist drempelverlagend is. Op dit moment kunnen ouders van onze cliënten ook via ons gebruik maken van een bestaande online groep, voor ouders met kinderen die suïcidale gedachten hebben. In de toekomst willen we zelf ook een online groepenaanbod creëren, we zijn nu aan het onderzoeken wat daarin mogelijk is.”

Strandwandeling
“We zijn nog zo nieuw en bij het opzetten van een team en een nieuwe poli komt veel kijken. Dat maakt het werk heel divers. Toen ik naar Israël verhuisde dacht ik dat ik mijn werk bij GGZ NHN moest achterlaten, maar door de online poli kan ik toch bij GGZ NHN blijven werken. Het is fijn dat ik in verbinding kan blijven terwijl ik op een andere plek in de wereld zit. Soms moet ik wel uitkijken dat ik niet te lang achter mijn scherm blijf zitten en ik moet bewust collega’s opzoeken, die kom ik nu niet zomaar tegen op de gang. Ik probeer mijn werkritme goed vast te houden en op tijd pauzes in te plannen, dan ga ik even een kwartiertje wandelen, binnen 5 minuten sta ik op het strand.”

Vragen over werken bij GGZ NHN?

P&O Servicedesk

Heb je een vraag over je sollicitatie of over de sollicitatieprocedure, neem contact op met onze P&O Servicedesk op:

Telefoonnummer
072 53 12 777

Leuke vacature gezien en heb je er inhoudelijk vragen over? Je kunt de contactpersoon die genoemd staat in de vacature altijd bellen!