Het verhaal van Karin (SPV) en Raphael (psychiater)

Karin en Raphael zijn gestart met hun 1e online therapiegroep. Randvoorwaarden? Goede afspraken over de rolverdeling, microfoons van de deelnemers uit tegen achtergrondgeluiden én een vertrouwde groep. Karin: “Groepsleden misten elkaar, op deze manier kwamen we toch bijeen”.

Vertrouwde groep

Karin vertelt dat ze nooit had gedacht om nog eens online een therapiegroep te leiden. Dat was echt een drempel. Maar de teamvergadering via het beveiligde videoconferencingsysteem LifeSize bracht haar en collega Raphael op het idee. “We waren benieuwd of we de therapiegroep voor mensen met een bipolaire stoornis ook online doorgang konden laten vinden. In de 1e ‘coronaweek’ hadden we iedere cliënt individueel gebeld, maar dat was niet hetzelfde. Bij groepstherapie is er steun voor elkaar, dat viel weg.

Een online therapiegroep starten vond iedereen een goed idee. We besloten wel om met de vertrouwde groep te beginnen; voor een nieuw aangemelde cliënt wordt een andere oplossing gezocht. Het is fijn dat we kunnen terugvallen op onze vertrouwde werkwijze. Raphael leidde de bijeenkomst, ik observeerde de deelnemers. Mensen zijn al gewend om om de beurt te reageren. Alleen gaven ze nu met hand opsteken aan dat ze iets wilden zeggen”.

Observeren

Het is een voordeel om mensen al een beetje te kennen en hun lichaamstaal te kunnen lezen, vindt Karin. “Tijdens het observeren van de groep aan de hand van de kleine videobeelden merkte ik dat iemand zat te huilen. Toen heb ik daar aandacht voor gevraagd. Dit merk je online immers minder snel op dan wanneer je bij elkaar zit. Ook heb ik actiever gevraagd of iemand wilde reageren op het verhaal van de ander. Met dit soort interventies is er toch een mooie, waardevolle groepsbijeenkomst geweest”. Persoonlijk contact biedt Karin nog steeds in de wandelingen over het Willibrordus-terrein.

Opstartproblemen

“We hebben de groepsbijeenkomst goed voorbereid, want het was voor iedereen nieuw. Net als bij andere startende groepen was het even wennen om bij elkaar in huis te kijken. We wezen elkaar op de lichtinval; te dicht bij het raam zitten leidde tot overschaduwde gezichten. Korte tijd voor aanvang bleek de link naar de vergadering verlopen. Toen hebben razendsnel een nieuwe gemaakt en naar de deelnemers gestuurd. Dat hoort erbij als je met iets nieuws begint”.

Vragen over werken bij GGZ NHN?

Vraag het onze wervingsspecialist

Heb je een vraag met betrekking tot de vacatures voor psychiater, GZ-psycholoog, klinisch psycholoog, psychotherapeut, arts, verpleegkundig specialist, spv of verpleegkundige, neem contact op met:

Pamela Heuvelman, wervingsspecialist

Telefoonnummer
06 83 43 74 80

P&O Servicedesk

Heb je een vraag over je sollicitatie of over de sollicitatieprocedure, neem contact op met onze P&O Servicedesk op:

Telefoonnummer
072 53 12 777

Leuke vacature gezien en heb je er inhoudelijk vragen over? Je kunt de contactpersoon die genoemd staat in de vacature altijd bellen!