Het verhaal van Marieke (sociaal psychiatrisch verpleegkundige en Digicoach)

Als kind in de jaren ’80 was Marieke Visser al geïnteresseerd in technische snufjes. Ze bouwde zelf haar eerste computer uit een bijlage van de Donald Duck. Het apparaatje was een enorme tegenvaller toen bleek dat er niet meer mogelijk was dan een schuifje verplaatsen. In haar rol als digicoach heeft ze dat probleem niet.

“Digitaal werken heeft bij GGZ NHN echt zijn intrede gedaan, ook bij cliënten. Elke dag ontdek ik nog nieuwe voordelen van de digitalisering.”

Over naar digitaal

Aan het woord is Marieke Visser. Ze werkt als sociaal psychiatrisch verpleegkundige bij ambulant ggz-team Hoorn-oost. “Aan het begin van de coronacrisis heb ik mijn cliënten die nog geen digitale middelen hadden voorzien van Ipads en uitleg gegeven,” vervolgt Marieke. “Bij sommigen werkt het fantastisch. Mensen met autisme spectrumstoornis willen soms niet anders meer. Bij anderen ben ik zodra het kon terug gegaan naar face-to-face contact. Maar dankzij de techniek kan ik maatwerk bieden.”

Digicoach

Sinds november 2020 is zij ook de digicoach van team Hoorn-oost. Het digitaal vaardiger maken van medewerkers is een van de langetermijn doelstellingen van GGZ NHN en is onderdeel van het programma Duurzame GGZ. Duurzame GGZ heeft als doel de geestelijke gezondheidszorg in ons verzorgingsgebied Noord-Holland-Noord beschikbaar, toegankelijk, toekomstbestendig en betaalbaar te houden. Alle activiteiten dragen bij aan het herstel van de cliënt. Direct of indirect. De digicoaches zijn daar een voorbeeld van. Want dankzij een digitaal vaardige medewerker verloopt een behandeling efficiënter en prettiger voor zowel de cliënt als de behandelaar.

Aanspreekpunt

“Als digicoach ben ik bij mijn team het eerste aanspreekpunt als het over digitale vernieuwing gaat,” vertelt Marieke. “Via de themabijeenkomsten over bijvoorbeeld het cliëntenportaal of het nieuwe EPD blijf ik op de hoogte. Daarnaast vertel ik mijn collega’s meer over de inzet van e-healthmodules of het gebruik van VR. Maar ik krijg ook praktische vragen over updates, omdat er kleine veranderingen zijn doorgevoerd, zoals een knop op een andere plek.”

Samen het EPD inzien

Digitaal werken is niet meer weg te denken voor Marieke. “Sinds we met I-pads werken vul ik het EPD in als ik nog bij de cliënt thuis ben”, vertelt Marieke. “Het voordeel is dat ik de cliënt kan laten zien wat ik invul en hij kan aangeven of de informatie klopt of niet. Ik vind het fijn om hier transparant in te zijn. Tegelijkertijd helpt het, want je spreekt nog een keer samen door waar je het tijdens het bezoek over gehad hebt. We kunnen het behandelplan en het signaleringsplan inzien, of de medicatie bekijken. ‘De administratie’ wordt zo ook een onderdeel van de behandeling, in plaats van een vervelende bezigheid achteraf op kantoor.“

Vragen over werken bij GGZ NHN?

Vraag het onze wervingsspecialist

Heb je een vraag met betrekking tot de vacatures voor psychiater, GZ-psycholoog, klinisch psycholoog, psychotherapeut, arts, verpleegkundig specialist, spv of verpleegkundige, neem contact op met:

Pamela Heuvelman, wervingsspecialist

Telefoonnummer
06 83 43 74 80

P&O Servicedesk

Heb je een vraag over je sollicitatie of over de sollicitatieprocedure, neem contact op met onze P&O Servicedesk op:

Telefoonnummer
072 53 12 777

Leuke vacature gezien en heb je er inhoudelijk vragen over? Je kunt de contactpersoon die genoemd staat in de vacature altijd bellen!