Het verhaal van Henk (raadslid CFM-raad)

De cliënten- en familiemedezeggenschapsraad (CFM-raad) bestaat uit cliënten, ex-cliënten, familieleden of anders naastbetrokkenen. Een van hen is Henk (46 jaar), die zich (al 5 jaar) als ex-cliënt inzet om de zorg voor cliënten te verbeteren.

Henk: “Ik weet uit ervaring hoe fijn het is dat je ergens terecht kan met je vragen. En als lid van de CFM-raad geeft het me een tevreden gevoel dat we zoveel kunnen bereiken.”

Voor en door cliënten

De raad wil graag de wensen en behoeften van de mensen die zorg krijgen kennen. Ook letten ze erop dat cliënten de zorg krijgen die is afgesproken. “We houden ons bezig met verschillende thema’s”, vertelt Henk. Soms start een therapie die is beloofd niet op door personeelstekort. Of er is een verhuizing of verbouwing van een afdeling. Op een inloopspreekuur vertellen cliënten wat er speelt en daarna gaan wij met de juiste persoon in gesprek. Vorig jaar kregen we bijvoorbeeld veel bezorgde vragen van cliënten van Maatwerk, locatie Den Helder. Cliënten die bij Maatwerk werkten, bijvoorbeeld bij de houtbewerking of drukkerij, werden gekort op het aantal werkuren. Dit vonden zij heel erg, omdat dit een belangrijke en fijne dagbesteding voor hen is. Dat begrijp ik, als medewerker van de houtafdeling, als geen ander.

De CFM-raad is met de gemeente in gesprek gegaan en de gemeente reageerde goed. Door allerlei omstandigheden bleek de gemeente een achterstand te hebben in het afgeven van de WMO-indicaties. Daardoor werden mensen beperkt in hun dagbesteding. De gemeente heeft uitleg gegeven aan onze cliënten. Ze hebben de fout hersteld en al vrij snel konden de cliënten weer bij Maatwerk terecht. Ik zag daarna allemaal blije gezichten bij Maatwerk, daar doe je het natuurlijk voor”.

Goede samenwerking

De raad is onafhankelijk en zet zich in voor het algemeen belang van cliënten en familie. Ook geeft de raad advies. “De samenwerking tussen de CFM-raad en GGZ NHN is goed”, zegt Henk. “Er zijn korte en heldere lijnen: we e-mailen en bellen elkaar. We worden snel en goed op de hoogte gebracht van (nieuwe) ontwikkelingen. De raad van bestuur waardeert onze inbreng en neemt ons serieus. Dat is prettig werken. Er is oprechte interesse in ervaringen van cliënten. Ik vind de spiegelbijeenkomsten hier een mooi voorbeeld van. Een cliënt vertelt dan over zijn ervaringen bij GGZ NHN en over wat hij als prettig en minder prettig heeft ervaren. Deze bijeenkomsten worden bijgewoond door de CFM-raad, de betreffende hulpverlening en het management”.

Zelfvertrouwen

“Ik ben blij als ik een cliënt heb geholpen en daardoor heb ik ook mijn zelfvertrouwen terug gevonden” vertelt Henk enthousiast. “Dit was ik na mijn klinische opname een beetje kwijt geraakt. Ook heb ik weer structuur en rust. Vroeger stelde ik zaken nog wel eens uit, maar dat kan niet met dit werk. Ik sta graag klaar voor de cliënten en ik heb de taak hun zorg te verbeteren. Ik ben natuurlijk heel tevreden als dit lukt”. 

Vragen over werken bij GGZ NHN?

Vraag het onze wervingsspecialist

Heb je een vraag met betrekking tot de vacatures voor psychiater, GZ-psycholoog, klinisch psycholoog, psychotherapeut, arts, verpleegkundig specialist, spv of verpleegkundige, neem contact op met:

Pamela Heuvelman, wervingsspecialist

Telefoonnummer
06 83 43 74 80

P&O Servicedesk

Heb je een vraag over je sollicitatie of over de sollicitatieprocedure, neem contact op met onze P&O Servicedesk op:

Telefoonnummer
072 53 12 777

Leuke vacature gezien en heb je er inhoudelijk vragen over? Je kunt de contactpersoon die genoemd staat in de vacature altijd bellen!