Het verhaal van Remco (IPS-jobcoach)

Remco is IPS-jobcoach. IPS staat voor Individuele Plaatsing en Steun en is een methode om cliënten met een psychische kwetsbaarheid weer aan betaald werk te helpen en te behouden. Daarbij hoort ook langdurige ondersteuning op de werkvloer.

Remco: “Ik zie mensen echt opbloeien als ze een fijne en passende werkplek hebben. Werk zorgt voor structuur en zingeving, maar ook je nuttig voelen en het geeft een gevoel van eigenwaarde”.

Kracht

“Wat gaat er goed, waar liggen je kwaliteiten en welke richting wil je op? Dat is mijn insteek als ik met cliënten aan de slag ga. Daarnaast heb ik ook aandacht voor dingen die moeilijk zijn. Maar ik denk dat het aanspreken van de gezonde kant van de cliënt, het meest helpend is. De herstelvisie van GGZ NHN spreekt mij dan ook enorm aan; er wordt uitgegaan van de kracht van de cliënt.

Tuurlijk is dit soms ook een uitdaging. Ik begeleidde bijvoorbeeld een cliënte die veel klaagde en vooral sprak over wat er allemaal mis was in haar leven. Hierdoor kwam er weinig van de grond. Dan moet je een beetje judoën, af en toe duwen, meebuigen en proberen niet teveel mee te gaan in de negativiteit. Het ging met kleine stapjes vooruit. Nu doet ze vrijwilligerswerk in de zorg. Ze voelt zich nuttig, is vrolijker en straalt dit ook uit. Bij het laatste gesprek vertelde ze me enthousiast dat ze sinds kort ook verkering heeft. Het is mooi deze ontwikkeling te zien, daar doe je het voor.”

Regelgeving

“Doordat cliënten niet goed op de hoogte zijn van wet- en regelgeving komen zij soms in lastige situaties terecht. Een cliënte was bijvoorbeeld, als gevolg van haar forse angstklachten, niet meer in staat om haar werk uit te oefenen. Ze is akkoord gegaan met het aangeboden ontslag in plaats van zich ziek te melden. Hierdoor had ze geen recht op een uitkering. Haar financiële situatie was zorgelijk en de angstklachten en stress namen toe. Ik ben aan de slag gegaan om haar, met terugwerkende kracht, ziek te melden bij het UWV. Dit is uiteindelijk gelukt waardoor ze wel een uitkering kreeg. Dit heeft een uitzichtloze situatie voorkomen.”

Toewijding

“Als jobcoach werk je in verschillende regio’s, dus je ziet je collega’s niet veel. Maandelijks hebben we een gezamenlijke vergadering. We starten altijd met onze succesverhalen wat enorm inspirerend is. Iedereen doet dit werk met veel toewijding, dat is mooi om te zien. Deze betrokkenheid zie ik overigens ook bij andere collega’s binnen GGZ NHN. En dit straal je uit naar je cliënten. Ik kan wel zeggen dat wij als organisatie het hart op de juiste plaats hebben. Er is een wezenlijke betrokkenheid bij cliënten!”

Groei

“Ik sta echt versteld van de vele mogelijkheden die er zijn binnen GGZ NHN om je te blijven ontwikkelen en te groeien. Er is veel ruimte voor opleidingen en cursussen. Toen ik als jobcoach aan de slag ging, heb ik via het centrale leerplatform (GGZ Ecademy) meerdere modules gevolgd: module ambulant werken, cursus autisme, motiverende gespreksvoering. Ik heb daar veel aan gehad”.

Tante Peetje

"Ik heb 13 jaar als GGZ-agoog bij divisie Triversum gewerkt, zowel klinisch als ambulant. Ik signaleerde toen een tekort aan woonmogelijkheden voor jongeren met een psychische kwetsbaarheid. Soms is het niet mogelijk voor deze jongeren om thuis te wonen.
Dit inspireerde mij om woonvoorziening ‘Tante Peetje’ op te richten. Een warm thuis voor deze jongeren tussen 17-25 jaar. We gaan ervanuit in 2021 de deuren te openen. Ik ga hier dan fulltime mee aan de slag. Ik hoop een plek te bieden waar ze zich thuis voelen en waar fouten maken mag. Dat een misstap niet meteen grote consequenties heeft. De ruime ervaring die ik heb opgedaan binnen GGZ NHN neem ik zeker mee!"

Vragen over werken bij GGZ NHN?

Vraag het onze wervingsspecialist

Heb je een vraag met betrekking tot de vacatures voor psychiater, GZ-psycholoog, klinisch psycholoog, psychotherapeut, arts, verpleegkundig specialist, spv of verpleegkundige, neem contact op met:

Pamela Heuvelman, wervingsspecialist

Telefoonnummer
06 83 43 74 80

P&O Servicedesk

Heb je een vraag over je sollicitatie of over de sollicitatieprocedure, neem contact op met onze P&O Servicedesk op:

Telefoonnummer
072 53 12 777

Leuke vacature gezien en heb je er inhoudelijk vragen over? Je kunt de contactpersoon die genoemd staat in de vacature altijd bellen!