Contrast
Onderstrepen

Het verhaal van René (manager Digitaal Voorop)

“Hoe kunnen we techniek inzetten zodat het van meerwaarde is voor de zorg? Dat vind ik het belangrijkste.” Aan het woord is René Wubs, sinds 1 oktober manager Digitaal Voorop bij GGZ Noord-Holland-Noord (GGZ NHN).

Jarenlang zette hij zich in voor digitalisering vanuit zijn functie als manager bij de forensische ACT-teams. Oog hebben voor het cliëntenbelang is zijn 2e natuur. “Soms zie ik dat cliënten sneller meegaan in digitale innovaties dan medewerkers”.

Digitaal vaardig de toekomst tegemoet

“De mate waarin iemand digitaal vaardig is, verschilt van persoon tot persoon”, vertelt René. “Soms heeft dat met leeftijd te maken, want de jongste generatie medewerkers is bij wijze van spreken geboren met de smartphone in de hand. Maar het heeft ook te maken met de interesse in vernieuwing en hang aan het vertrouwde, dat is per persoon verschillend.

Wat ons bindt is dat we allemaal te maken hebben met een samenleving die snel verandert dòòr digitalisering. We kunnen online boodschappen doen, onze vakantie reserveren en daarbij via een beveiligde online omgeving onze gegevens inzien en wensen kenbaar maken. Betalen kan met je smartphone. En in de zorg kan het opeens niet? We lopen gewoon achter. Er ontstaat een gat tussen hoe de samenleving zich ontwikkelt en hoe wij verder gaan. Daar wil ik de medewerkers van GGZ NHN op voorbereiden, want het is belangrijk dat iedereen mee kan komen. Dat er dan nu al werk aan de winkel is, blijkt vaak pas als we ver vooruit kijken, naar bijvoorbeeld 2035. Dan kun je je voorstellen dat de wereld er heel anders uitziet dan nu. Grote klinieken met opnames, dat gebeurt dan gewoon niet meer. En daar bereiden we ons nu op voor.”

Het Cliëntportaal écht van de cliënt maken

“Dit uit zich in concrete zaken, laat ik twee voorbeelden geven. Ten eerste het werken met het cliëntportaal MijnGGZNHN. Het cliëntportaal is er pas écht voor de cliënt als we heel goed weten wat zijn wensen zijn. Een praktisch obstakel is bijvoorbeeld dat een cliënt pas na 7 dagen kan zien wat er besproken is tijdens een consult. Dat is te lang en daardoor zal een cliënt het portaal ook niet of minder gebruiken.”

De toekomst van Virtual Reality in de behandeling

“Als tweede wil ik het gebruik van VR-brillen tijdens een behandeling noemen. Dit heeft mijn volle aandacht. Die ontwikkeling gaat razend snel en er gebeurt veel op de markt. Er zijn organisaties die VR-brillen aanbieden voor EMDR, voor angst, voor cognitieve gedragstherapie. Sommige werken met een bril gekoppeld aan de vaste pc, de ander heeft het programma in de bril... Dat ben ik nu aan het inventariseren.
We zitten nog steeds in de pilotfase. Een kleine groep van ca. 20 medewerkers werkt nu met de VR-bril. Waar zit de meerwaarde? Wat houdt ons tegen in gebruik? Zit het in onbekendheid? Zit het erin dat het niet effectief is? Ik zie twijfel of het wel evidence based is, terwijl er veel onderzoeken zijn die laten zien dat het een heel goed middel kan zijn. Daarom vind ik het middel te mooi om het nu af te blazen. Maar het kost tijd."

Opnieuw digitaal voorop

"Veel organisaties hebben tijdens de coronapandemie een inhaalslag gemaakt wat betreft digitale innovaties, waardoor wij geen koploper meer zijn. Vanuit mijn nieuwe functie kan ik er voor zorgen dat digitalisering hoog op de agenda blijft. Ik ben trots op het netwerk van digicoaches bij GGZ NHN, want zij zijn cruciaal om collega’s digitaal vaardiger te maken. En ook op andere plaatsen, in de medische staf en bij de afdeling ICT heb ik goede sparring partners."

Vragen over werken bij GGZ NHN?

Vraag het onze recruiters

Heb je een vraag over een van onze vacatures of staat er momenteel geen interessante vacature voor jou tussen, maar heb je wel interesse om bij GGZ NHN te werken? Bel, mail of whatsapp met een van onze recruiters:

Charis Nieuwenhuis recruiter Charis Nieuwenhuis 
tel: 06 33 05 23 25 of mail
Sebastiaan van Bruggen recruiter Sebastiaan van Bruggen
tel: 06 30 66 23 42 of mail

Of vul onderstaand contactformulier in. 

P&O Servicedesk

Heb je een vraag over je sollicitatie of over de sollicitatieprocedure, neem contact op met onze P&O Servicedesk op:

Telefoonnummer
072 531 27 77

Leuke vacature gezien en heb je er inhoudelijk vragen over? Je kunt de contactpersoon die genoemd staat in de vacature altijd bellen!